Wstęp


Reportaże fotograficzne to rzadkość w prasie nie tylko lokalnej;
z reguły temat prasowy ilustrują co najwyżej dwie, trzy fotografie.
Dlatego też wiele zdjęć nie dociera do czytelnika, a często są to unikalne albo,
co najmniej interesujące ujęcia.
Ten blog ma wypełnić ów nieznośny dla fotoreportera mankament.
Opisów będzie raczej mało, bo przecież fotografia jest jak tysiące słów.

piątek, 19 lipca 2013

Kościół pw. św. Elżbiety w Jutrosinie


Wzorcem dla jutrosińskiego kościoła jest katedra Najświętszej Panny Marii i Św. Stefana w Spirze (budowana w latach 1030 – 1061 i 1080 – 1106), a zaprojektował ją Tomasz Pajzderski z Charlottenburga.
Świątynia została wybudowana w stylu bazyliki romańskiej w latach 1900-1902 a konsekrowana w 1908 roku.
Fundatorem i kolatorem świątyni był książę Zdzisław Czartoryski ze Starego Sielca.
Do najcenniejszych zabytków zalicza się znajdujące się w absydzie witraże zaprojektowane przez Józefa Mehoffera.
Pierwotnie w planach kolatora leżało zlecenie prac nad malowidłami profesorowi Akademii Krakowskiej Leonowi Wyczółkowskiemu (1852 – 1936). Ostatecznie zaprojektowanie polichromii   powierzono artyście również pochodzącemu z Krakowa, Antoniemu Procajłowiczowi. Najbliższe polichromii jutrosińskiej są mozaiki kościoła S. Vitae w Rawennie, pochodzące z połowy VI w.
Każdą wolną przestrzeń na ścianach zakrywa bogata ornamentyka, abstrakcyjna, geometryczna, secesyjnie stylizowana, tworząca swoiste horror vacui.
W południowej części transeptu zawieszony jest obraz Juliana Fałata z ok. 1902 r.  Św. Izydor Oracz.
Jutrosiński kościół parafialny jest zaliczany do najbardziej nastrojowych świątyń w Polsce.