Wzorcem
dla jutrosińskiego kościoła jest katedra Najświętszej Panny Marii i Św. Stefana
w Spirze (budowana w latach 1030 – 1061 i 1080 – 1106), a zaprojektował ją
Tomasz Pajzderski z Charlottenburga.
Świątynia
została wybudowana w stylu bazyliki romańskiej w latach 1900-1902 a
konsekrowana w 1908 roku.
Fundatorem
i kolatorem świątyni był książę Zdzisław Czartoryski ze Starego Sielca.
Do najcenniejszych
zabytków zalicza się znajdujące się w absydzie witraże zaprojektowane
przez Józefa Mehoffera.
Pierwotnie
w planach kolatora leżało zlecenie prac nad malowidłami profesorowi Akademii
Krakowskiej Leonowi Wyczółkowskiemu (1852 – 1936). Ostatecznie zaprojektowanie
polichromii powierzono artyście również pochodzącemu z Krakowa,
Antoniemu Procajłowiczowi. Najbliższe polichromii jutrosińskiej są mozaiki
kościoła S. Vitae w Rawennie, pochodzące z połowy VI w.
Każdą
wolną przestrzeń na ścianach zakrywa bogata ornamentyka, abstrakcyjna,
geometryczna, secesyjnie stylizowana, tworząca swoiste horror vacui.
W
południowej części transeptu zawieszony jest obraz Juliana Fałata z ok. 1902
r. Św. Izydor Oracz.
Jutrosiński kościół
parafialny jest zaliczany do najbardziej nastrojowych świątyń w Polsce.